Tuesday 22 November 2011

Aku Dalam Perhatian Mu

Aku tahu ada mata-mata yang selalu mengekoriku
Aku tahu ada insan teristimewa merindui ku
Aku tahu ada yang sedang memerhatikan tingkah laku ku
Aku tahu dia sedang menghitung detik waktu ku
Aku sedar mereka sedang menantiku
Aku sedar mereka bersedia menyambutku

Aku tahu ada mata-mata yang selalu mengekoriku
Setiap sesuatu tentang diriku dalam pengetahuannya
Dari sekecil-kecil perkara yang tumbuh dalam hatiku
Hingga sebesar-besar perkara yang satu dunia tahu
Dia Allah yang satu
Yang menentukan hidup dan matiku.

Aku tahu ada insan teristimewa merinduiku
Sekalipun dia belum pernah melihatku
Bahkan aku tak pernah menemuinya
Sedangkan dia sudah menyatakan kerinduannya
Dia Muhammad kekasih Allah
Pembawa rahmat seluruh alam

Aku tahu ada yang sedang memerhatikan tingkah laku ku
Setiap detik di kiri dan kanan ku
Mencatat amal baikku
Menulis amal buruk ku di dalam buku
Sebagai bukti di hari perhitungan nanti
Mereka itu Raqib dan 'Atid yang setia
Mengikuti gerak perbuatanku

Aku tahu dia sedang menghitung detik waktu ku
Detik waktu yang akan memisahkan roh dan jasad ku
Dia menunggu namaku gugur dari pohon
Lantas bersedia dengan tugas di amanahkan keatasnya
Dia itu 'Izrail namanya
Mencabut nyawa ku bila saatnya tiba

Aku sedar mereka sedang menantiku
Hanya bersabar menunggu tiga tapak berlalu
Maka aku akan disoal bertalu-talu
Siapa Tuhanmu?
Siapa Rasulmu?
Apa agamamu?
Mereka itu Munkar dan Nakir
Bertugas di liang kuburku
Tempat yang manusia tak tahu apa yang berlaku

Aku sedar mereka bersedia menyambutku
Seusai amalku berada di timbangan
Maka salah satu akan mengalu-alu kedatanganku
Mengikut apa yang telah aku perbuat di dunia
Mereka itu syurga dan neraka
Tempat yang akan aku tuju
Salah satu dari mereka...

Wallahualam....






No comments:

Post a Comment