Friday 18 November 2011

Kanser Servik!!

Pada pagi Jumaat yang indah tadi dan saat2 diri terasa sibuk berkejar ke perpustakaan dan perbincangan kumpulan aku terserempak dengan satu talk yang di anjurkan oleh pihak klinik universiti pasal kanser servik..tak sempat nak dengar talk sampai habis tapi sempat sambar risalah yang disediakan oleh pihak klinik..antara isi kandungan yang terdapat dalam risalah tersebut adalah seperti berikut:

1) Apa itu kanser servik? Kanser servik merupakan kanser pada bahagian pangkal rahim, ia tidak bergantung pada sejarah keluarga tapi disebabkan oleh jangkitan virus. Virus tersebut dinamakan sebagai Human Papillomavirus (HPV) yang disebarkan menerusi sentuhan kulit kemaluan. Virus ni boleh menjangkiti semua wanita tanpa mengira usia dan gaya hidup dan jangkitan boleh berlaku walaupun tanpa berlakunya persetubuhan. akan tetapi tak semua jangkitan HPV menyebabkan kanser, kebanyakan reda dengan semulajadi tapi ada juga yang berakhir dengan kanser kalau tidak melakukan pemeriksan awal.

2) Boleh dikatakan tiada sebarang tanda kanser pada peringkat awal kerana jangkitan yang menular menjadi kanser mengambil masa labih kurang 10-15 tahun. Risiko mendapat kanser boleh dikurangkan melalui vaksinasi dan pemeriksaan Pap smear..

Hahahaha....itulah sedikit sebanyak maklumat yang dapat dicerna..sekarang ni HPV vaksin boleh didapati di klinik2 kerajaan. prosedur dia yang sebenar kena ambik 3 suntikan, satu suntikan RM150 ( kat klinik UIAM) kalau kat luar tak tau lah pulak dengar cite mahal sikit. Bagi aku vaksin HPV ni penting sebagai langkah pencegahan sebab kita tak boleh nk teka apa yang akan berlaku pada masa akan datang, bak kata pepatah mencegah lebih baik dari mengubati atau dalam bahasa Inggerisnya prevent is better than cure.. So kalau anda rasa kanser servik tak akan menimpa anda, fikir semula ( copy paste ayat risalah). Untuk maklumat selanjutnya boleh la ke klinik yang berdekatan..



No comments:

Post a Comment