Wednesday 23 November 2011

Malam Penghayatan Puisi

Semalam...hehehe..Semalam telah berlangsungnya Malam Penghayatan Puisi yang diadakan di Experimental Hall, UIAM. Majlis tersebut dianjurkan oleh IIUM Poetry Club dengan kerjasama Mahallah Safiyyah.Walaupun kehadiran penonton tidak begitu menggalakkan ( mungkin sebab semalam final Malaysia vs Indonesia) akan tetapi majlis tetap meriah dengan persembahan2 bertenaga terdiri dari kalangan pemuisi2 (betol ke?) yang hebat2..tak rugi aku pegi semalam berteman kan sahabatku Wahida (ikut aku sebab kelas Arab dia batal..heheeh). Nasib baik sensei batalkan kelas aku semalam..hehehe. Sumimasen sensei.

Roslan Madun
Apakah yang telah berlaku malam semalam?.. Persembahan dimulakan oleh Kelab angklung UIAM + percusion, diorang memainkan beberapa buah lagu rakyat tapi ada gak lagu ala2 jiwang, komen amazing, aku tak tau macam mana diorang leh kawal anklung tersebut berserta lirik dan giliran diorang. Pernah try main angklung dalam satu karnival baru2 ni, hmm best la jugak dan agak susah. Persembahan seterusnya  Roslan Madun berduet dengan saudara Amran menyampaikan puisi yang bertajuk Ka'ab bin Malik, kemudian beliau menyampaikan lagu puisi yang bertajuk Menjejak Bahaman, sedap seh suara die, berjaya menyentuh hatiku dengan bait2 puisinya yang indah dan boleh dikatakan agak historic. Walaupun sebelum tu ada sedikit masalah teknikal tapi semua tu dapat ditutup dengan persembahan mantap beliau.

Yang bestnya semalam penyampaian puisi bukan sahaja disampaikan dalam bahasa Melayu dan Inggeris tapi ada jugak penyertaan dari peserta yang menyampaikan puisi dalam bahasa Tamil, Bangladesh (of course diorang baca terjemahan dalam bahasa Inggeris). Walaupun aku tak berapa faham ataupun memang aku tak faham langsung apa yang diorang nak sampaikan tapi sekurang-kurangnya cara penyampaian tu agak memberi kesan kat jiwa ni. Lepas tu ada sorang brother ni dari Palestin penyampaikan puisi dia dalam bahasa Arab ( tanpa terjemahan) sangat la bersemangat sampai aku rasa nak nangis walaupun tak faham sangat apa yang dia perkatakan.huhuhu. Puisi beliau bertajuk Get Angry..

Penyampaian paling bersemangat bagi aku adalah dari Kelab Deklamator Kebangsaan..Puisi pertama yang diorang sampaikan bertajuk Tunas Budaya diiringi alunan seruling oleh Pendekar Bambu. Persembahan kedua diorang disampaikan oleh dua orang pendeklamasi sajak bertajuk Manuskrip Luka Bangsa. Terkejut aku bila dengar suara akak tu, tak padan dengan dengan badan, tapi serius power suara dia. Bergegar dewan dibuatnye..Kebanyakan puisi yang diorang sampaikan bertemakan nilai kebudayaan dan bangsa Melayu.

Antara persembahan lain ialah dari Pendekar Bambu and the geng..Pendekar Bambu ni peniup seruling, diorang mainkan lagu2  rakyat secara instrument dan satu lagu ciptaan sendiri bertajuk Mutiara Dari Sang Kepah. Sangat harmoni bunyi seruling yang beliau mainkan, first time ni dengar orang main seruling secara live. Kemudiannya ada persembahan dari kumpulan Duo, UIA punya student punye kumpulan. Ada seorang pemuisi ni nama dia Jayzuan, aku suka cara die macam sempoi dan gila2 sikit sampai tergelak-gelak aku dibuatnya tapi tetap enjoy, antara puisi yang dia bawa bertajuk 9A..hahaha..first impression aku ingat kan dia nk cerita kisah dia masa amek SPM atau PMR tapi 9A tu merupakan tempat duduk dia dalam sebuah penerbangan, puisi putus cinta pulak..
Pendekar Bambu dan rakan2

Dan yang paling aku tunggu persembahan dari Fedtri Yahya, pengacara TV3. Dia menyampaikan puisi bertajuk Tangan bersama seorang pemantun UIAM. Apa yang aku faham dari puisi tersebut ialah ia berbentuk sinis dengan mengetengahkan isu2 hangat tapi disampaikan dalam bentuk yang sangat santai. Satu baris yang aku ingat ialah " barangkali tangan itu yang membakar bendera hanya kerana sebiji bola"( memandangkan semalam final bolasepak sukan SEA).hehehehe...persembahan terakhir semalam ialah dari Wani Ardy (dia mengajar kat UiTM). Dia sampaikan puisi dalam bentuk lagu siap dengan gitar sekali ala-ala Ana Rafali gitu, tapi suara Cik Wani lagi sedap..lagu puisi yang dia bawa bertajuk Belajar dan Lampu Jalan..

Haaa...begitulah sedikit sebanyak ringkasan tentang MPP..bagi aku puisi merupakan satu seni penulisa yang halus dan penulisnya merupakan seorang yang mempunyai tahap imaginasi yang tinggi. Menulis puisi merupakan medium terbaik untuk aku meluahkan perasaan dan pendapat..begitulah c.e.r.i.t.a.n.y.a....:)





No comments:

Post a Comment